Popular Posts

Friday, June 19, 2015

Resepi Rahsia pizza gebu gebass

Assalamualaikum w.b.t. salam ramadhan

Hari ni puasa ke 2 kita...camne u olls ok tak? semalam sempat lah saya buat pizza ala2 domino @ pizza huts.

untuk firstimer mcm saya insyAllah akan berjaya buat pizza ni. Menurut komentar di blog kak azie, resepi ini adalah yang terbaik sepanjang 10 tahun lebih beliau membuat pizza..jadi hati terdetik nak mencuba. tq kak azie kongsi resepi di blog beliau. memang semua sedap resepi dikongsi beliau.

ok rahsia pizza gebu gebas ni, korang ikut je resepi di bawah tu...dan korang kena sukat bahan2 dengan betul ye.cara - cara sukatan betul ada di bawah.ok, here we go,

untuk sukatan, saya guna table ini:
jika resepi nya guna 1cup, jadi saya sukat dalam mililiter. 1cup=237ml. kenapa saya buat camtu ? sb saya takde cawan sukatan standart ni :
dan 
ini pun saya takde: 
jadi saya pakai sudu teh biasa je..agak2 je.. dan

anda takboleh pakai cawan ni.kebarangkalian nak jd memang tipis


jadi saya pakai bekas air yang ada sukatan mililiter..contoh pic from google



saya guna bekas camni lah..sukat 1cwan gandum =237mililiter. refer table katas ye.


Jom...ini resepi pizza gebu gebas

bahan-bahan
oleh: Azie Kitchen

1 1/2 cawan air suam
2 sk yis mauripan
secubit gula
4 cawan tepung gandum
1/4 sk garam
1/4 cawan olive oil
sedikit olive oil (lumur)

dan cara-caranya ada ditunjuk secara bergambar di SINI .

hasil pizza saya
doh baru siap

masak ayam cincang

saya guna chese chesdale...sebab ni je ada dlm peti.huhu.agak muak chese ni.. korang pakai la mozarella n cheddar...boleh tarik panjang gituuu chesenyerr..


tarrraaa hasilnya...bakar dlm oven 10-15 min jer..

Appapun...kami laki bini makan pizza ni jer masa berbuka...alhamdullilahhhh....sedap..
tq kak azie share resepi..mmg meletopss..

byeeee u olss..

update: doh yang saya buat tu ada lagi berbaki separuh. jadi saya simpan dalam peti sejuk. hari ke 3 saya konon nak makan pizza lagi,dah siap bakar,,,rupanya doh dah rosak.tak masak pun.. harini 23/6/15 plan nak buat lagi pizza gebu gebass ni.

No comments:

Post a Comment

sila tinggalkan jejak anda :)