Popular Posts

Wednesday, August 13, 2014

Keguguran semasa 18 Minggu : anak pertama

Selamat pagi semua,

Tiba-tiba teringat kenangan mengandungkan anak pertama, Muhammad. Di awal kehamilan saya, ada pendarahan yang berlarutan selama 2minggu,masa tu saya takut giler dengan hospital. tak gi check pun.ada bidan kg cakap, doc masukkan alat dari bawah tu, boleh gugur. appaaa la punye org.lg kiter takut.

Saya mula buat buku baby, masa kandungan 2bulan. saya tak makan langsung vitamin klinik bagi.sb tak boleh telan..asik muntah. saya dengan bhemahnya, beli vitamin S******.set kehamilan.ternyata saya tak sesuai dengan vitamin tu. Dos dia mungkin tinggi untuk saya. Alahan sangat kuat masa tu..

masa genap kandungan saya 18 minggu, saya tetiba tak larat sangat2, muntah2, dan bagun pagi tu kain saya basah. saya ingatkan keputihan. punyer la takde pengalaman. kalo korang nak tau, air ketuban ni, dia air jernih, macam air paip gitu je, cair, tak likat, tak pekat.. ada bau sikit. tengahari tu saya dah prasan ada darah. terus saya g klinik n klinik refer saya ke hospital putrajaya. dalam hati dah tak sedap.

4/4/14: check punye check masa tu magrib, masuk kecemasan, labour room, masuk wad masa tu dh pkul 12 tgh malam 5/4/14 saya kena keluarkan baby jgk masa tu sebab saya dah gigil demam. masuk ke labour room, doc masukkan ubat dari vagina (induce namanya) . sakit yaAllah..tuhan saja tau. masa tu sorang. bila suami  sampai, tengok je muka dia, terus  teran, n baby kluar..hilang smua sakit masa tu. Alhamdullilah

selama 4 hari saya duk wad 2b, nurse baik2 blaka, doctor kt labour room pn sangat baik..tq semua. lepas keguguran arwah Muhammad, kami banyak bermuhasabah diri, kesilapan kami, kekurangan kami semasa mengandungkan Muhammad. dari hari pertama di wad , hati ni macam dihiris-hiris.sedih pedih, semuanya ada. tengok ibu-ibu katil sebelah, semuanya dengan baby, saya?? sorang je berteman air mata. camtu lah saya sampai habis pantang. tak boleh tengok baby (walaupun dalam gambar) dan tak boleh duk sorang. Masa ni, suami dan family banyak menjaga saya. sebenarnya, kunci kepada dugaan ujian kita terima adalah REDHA. insyAllah kita lebih tenang. Semoga Allah mengampunkan dosa2 kami. kami yakin ada hikmah di sebalik semua ni. 

Kalo korang pregnant, sedikit nasihat saya: 

1) masa buat buku baby tu bgtau doctor kalo ada sejarah tairoid @ family yg ada tairoid. mintak doc check paras hormon tairoid dlm darah. Saya disahkan ada tairoid lepas 1 bulan keguguran. tu pun inisiatif sendiri nak chek. Tairoid salah satu penyebab keguguran. 

2) Jangan sesekali ambil vitamin tanpa pengawasan doc. sebab yg jual kt luar tu, boleh jadi mcm saya, tak sesuai. ada orang ambil ok..so kita tak boleh ckp benda tu bagus untuk kita jgk..no no no. so better jangan ambil. 

3) Awal kehamilan 1-3 bulan jangan la bsama suami dulu. Ni doc yg cakap. mungkin rahim kita tak kuat lagi.. untuk pregnant 1st, boleh cuba tips ni.sb kita tak tau lg rahim kita camne. ada kajian menyatakan air mani boleh menyebabkan kontraksi pada rahim dan boleh menyebabkan baby keluar. sebab tu kalo kehamilan 3rd trimester di galakkan bersama suami untuk memudahkan bersalin. wallahualam.

4) cuba elakkan makanan pedas, tajam, seperti air kelapa, nenas, lada hitam, cili, dan sewaktu dengan nya di awal kehamilan.boleh menyebabkan keguguran.seperti saya cakap, lain badan lain ye kesan nye.

tu je lah tips n perkongsian pengalaman saya, semoga Allah merahmati kita semua ameenn.

kepada ibu-ibu di luar sana, jangan bersedih ye dengan keguguran kita, Allah buat yang terbaik untuk kita. Mereka akan tunggu kita disyurga..InsyAllah sayang ibu, nanti kita akan jumpa di sana.

pusara anak saya Muhammad.dalam kenangan. ibu ngn ayah sayang Muhammad. :(














No comments:

Post a Comment

sila tinggalkan jejak anda :)